tisdag 3 april 2012

Vad är egentligen motivation?

Boken tar upp redan i andra kapitlet 4 frågor som ska besvaras innan man läser vidare:

Varför är det så viktigt att jag får tillbaka min motivationslust?

När jag är motiverad så är jag glad, när jag är motiverad är jag aktiv, när jag är motiverad så är jag effektiv, när jag är motiverad är jag som bäst.

När kände jag senast att jag verkligen brann för något jag gjorde?

De finns flertal små stunder som jag blir otroligt motiverad, när jag sätter igång med något som jag skjutit på länge och sen inser att det var inte så svårt och det går fort. Men en "stor" stund var när jag och min man bestämde att göra om framsidan, då brann jag verkligen för detta och fast det krävde blod, svett och tårar är vi otroligt stolta efterhand för jobbet!

Vad kan jag göra för att påverka mig själv till att börja tänka positivt igen och se framåt?

Att tro mer på mig själv, jobba med min självkänsla. Att omge mig med människor som delar med sig positiva tankar och människor som uppmuntrar mig!

Vem kan jag prata med för att bolla mina tankar och kanske få lite nya idéer?

Min bror är ju en stor förebild när det gäller den här typen av diskussioner, precis som min man. Bloggen ska vara en källa där jag hoppas kan bolla mina tankar. Jag ska även leta mig till föreläsningar och forum där människor vill diskutera och bolla idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar