lördag 25 augusti 2012

Personligt ledarskap

I tisdags var de dags för min första träff hos MT Gruppen, Mia Törnbloms företag. Jag såg verkligen fram emot det men var nervös över vad som skulle komma fram. Är de inte rätt så intressant att den största rädslan man har egentligen är att ta reda på vem man själv är. Många är jätte duktiga på att förneka till sig själv att man är på ett viss sätt eller man har beroende till vissa saker, men människor är otroligt duktiga på att döma andra i andras skor.

Jag tillhör dem som är oftast ärlig och är inte rädd för att forska vem jag är. Men jag är även en perfektionist vilket gör att de kan göra ont ibland att höra sanningen om sig själv. Men jag förnekar aldrig sanningen till mig själv, utan jag försöker leva med den eller hitta metoder att ändra mina mindre bra sidor och stärka mina bra sidor.

Jag som älskar böcker, blev positivt överraskad att jag fick välja en av Mia Törnbloms böcker. Jag valde hennes nyaste bok, samlade tankar om självkänsla.

Förutom det fick jag två arbetsböcker som vi arbetar med under kursen, personligt ledarskap och må bra bok.


Fråga mig inte varför bilden envisas och vända sig när den är rätt i datorn

Jag har tidigare skrivit om Mia Törnbloms Må bra bok (läs här) och det är den starkaste redskapen även på kursen. Så har du inte börjat skriva någon bok än och vill ge en förändring till dig, börja nu!

Första träffen handlade mycket om för mig att ta reda på vem jag är, vad jag drömmer och vad är mina mål.

Jag fick mycket läxor, väldigt intressanta sådana. Bland annat att ta reda på vad andra tycker är mina främsta egenskaper. Har varit riktigt roligt att skicka det till vänner och såna som känner mig mindre bra och se deras respons. Jag har fått både ris och ris, precis som de förväntades. Mest intressant blir att se nästa gång vad jag kommer göra med den informationen sedan.

Har du väldigt dålig självkänsla kan det vara riktigt jobbigt att göra uppgifter om man får mycket ros, jag själv fick av en kompis väldigt hård kritik så med det värderade jag om mitt vänskap och tror att våra vänskap är över. Jag är inte ledsen eller arg, snarare lättad att han äntligen vågade säga vad han tyckte om mig, istället för att bygga vänskapen på falska grunder.

Har fortfarande många som har inte svarat, vet inte om de inte vill eller om de inte haft tid. Vore riktigt roligt om alla ville ge mig feedback.

Drömmar var något annat roligt att jobba med och det kommer jag ha ett helt eget inlägg om senare.

Fram tills idag ångrar jag inte en sekund att jag har börjat kursen, de är riktigt roligt och spännande.

Kursen avslutades så där härlig och underbart då jag "sprang" på Mia Törnblom och vi började snacka som vi hade känt varandra i evigheter. Vi pratade om vardag och allt vad de innebar. Hon är en riktigt härlig människa och inspirerade, tycker de är fantastiskt vad hon har åstadkommit. Nu är jag väldigt tacksam att får vara med om denna resa och satsa på mig själv! För glöm inte bort vad dem säger i flygplan: Ta alltid på dig själv först syrgasmasken, innan du hjälper andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar